Rotterdam geeft voorkeur aan brug over Maas, geen tunnel

27 September 2022, 16:21 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Rotterdam Branding Toolkit - Guido Pijper

Als het aan het Rotterdamse stadsbestuur ligt wordt de toekomstige oeververbinding over de Maas een brug. Die zou aangelegd moeten worden tussen Feijenoord en Kralingen. Met een derde brug hoopt het college van B&W de ontwikkeling van Rotterdam-Zuid te stimuleren.

Meer dan 25 jaar geleden had voormalig burgemeester Bram Peper hetzelfde doel met de Erasmusbrug: een impuls voor Zuid. Het huidige college hoopt nu op hetzelfde effect met de aanleg van een derde brug. ''De nieuwe oeververbinding moet een stevige bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Rotterdam-Zuid en aan de bouw van extra woningen in het gebied tussen Alexander en Zuidplein. Na jarenlange studie is de verkenning naar een nieuwe oeververbinding bijna afgerond en spreekt het college van burgemeester en wethouders een voorkeur uit'', schrijft Rotterdam in een eerste reactie.

Auto te gast

De brug moet volledig ingericht worden op basis van hoogwaardig tram-, fiets- en voetgangersverkeer. De auto is te gast, aldus het stadsbestuur. ''Natuurlijk hebben we onszelf de vraag gesteld of dit nu wel het juiste moment is om te investeren in een nieuwe brug. Kijkend naar de naweeën van corona, een energiecrisis, woningnood, personeelstekorten en groeiende kansenongelijkheid. Maar juist deze investering in een nieuwe brug is een investering in de langdurige aanpak van veel van deze problemen'', aldus verkeerswethouder Vincent Karremans. Hij noemt de investering ''geen investering in beton, maar in Rotterdammers.''

Door een brug moeten de universiteiten op het noordelijke deel van de stad binnen tien minuten bereikbaar zijn voor studenten van Zuid. ''Kortom'', betoogt Karremans, ''deze brug is een levenslijn voor Rotterdam-Zuid, een must voor de ontwikkeling en versterking van de stad en daarmee een logische vervolgstap na de Erasmusbrug.''

Door de aanleg van de oeververbinding met een OV-lijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein wordt het mogelijk in de Oostflank van de regio Rotterdam tot 35.000 woningen te bouwen. Ook hoopt het stadsbestuur, door onder meer maatregelen rondom OV op andere plekken, ook in de binnenstad, Rijnhaven en de Merwe Vierhaven nog eens 35.000 huizen te bouwen.

Gemeente, Rijk en regio gaan de komende periode op basis van de resultaten van de verkenning en adviezen in gesprek over de verdere invulling. Naar verwachting zal er half november een keuze worden gemaakt of het voorstel voor de brug en de andere maatregelen.